Studenci Wyższej Szkoły Bankowej Bydgoszcz rozwijają menadżerskie umiejętności

Tak wygląda motywacja do rozwoju managerskiego 😃. Kolejna grupa słuchaczy Studiów Podyplomowych Akademia Menadżera w Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy doskonaliła ze mną swoje kompetencje w dniach 15-16.02.2020. Temat „Typy psychologiczne oraz nagradzanie i karanie” zawsze budzi zainteresowanie i zaangażowanie. Dziękuję Wam za zapał i motywację do rozwoju i dobrą energię 😃. Już czekam na kolejny wspólny zjazd. hasztag#przywództwohasztag#zarządzaniehasztag#motywacjahasztag#rozwójhasztag#innowacja

Jak nie zostać zakładnikiem swojego podwładnego?

Ostatnio jedna z moich klientek, Manager HR, opowiedziała mi krótką historię o zwalnianiu. Została zaproszona przez managera średniego szczebla na rozmowę z jego podwładnym. Celem było zwolnienie pracownika. I kto, jak się okazało, musiał przeprowadzić rozmowę? Ano tak, właśnie owa Manager HR, ponieważ szef zwalnianego nie był w stanie tego zrobić. Przysłuchiwał się tylko rozmowie…

Zwalnianie pracownika nie jest ani miłe, ani łatwe. Współpracując od wielu lat z managerami, nie spotkałam żadnego, dla którego taka rozmowa byłaby obojętna. Zaryzykuję twierdzenie, że czasem jest ona nawet trudniejsza dla szefa niż dla podwładnego, ponieważ szef już wie, co zamierza powiedzieć i obawia się przebiegu rozmowy, a podwładny zwykle jest zaskoczony. Tym bardziej warto się do niej solidnie przygotować.

  1. Skonsultuj się z Działem HR. Dowiedz się, jakie masz możliwości negocjacji z pracownikiem warunków rozstania.
  2. Rozpisz sobie scenariusz rozmowy z uwzględnieniem nie tylko tego, co powiesz, ale też jak. Słowa mają znaczenie, a w tej sytuacji każde słowo może być użyte przeciwko Tobie. Skoro zwalniasz – podjąłeś już decyzję i tak warto ją zakomunikować. Podaj też powód zwolnienia, krótko i ze swojej perspektywy, tak, aby nie urazić godności człowieka. Nie licz na to, że argumentami i tłumaczeniem przekonasz pracownika, że ta decyzja ma sens – polemika dostarcza podwładnemu amunicji i przedłuża męki obu stronom. Alternatywą dla przekonywania jest zdarta płyta, pomaga ona obronić decyzję i skraca wyczerpującą dyskusję. Na koniec warto, abyś szukał rozwiązań, które choć trochę złagodzą bolesne konsekwencje dla pracownika, tak, aby mimo nieuchronności decyzji o zwolnieniu zminimalizować jej koszty emocjonalne.
  3. Przetrenuj przebieg rozmowy z życzliwą Ci osobą. Zmierz się z argumentami pracownika, które spodziewasz się usłyszeć. Przygotuj się nawet na bolesne zarzuty, tak, aby realna rozmowa była dla Ciebie mniejszym kosztem. Zwykle managerowie, którzy przygotowywali się przed rozmową trenując ze mną różne scenariusze, już po właściwej rozmowie stwierdzali, że była łatwiejsza, niż się spodziewali. Dlaczego? Bo byli przygotowani.

Nie, nie zachęcam do zwalniania pracowników. Jest to dla mnie ostateczność i zawsze mówię, że nie pomogę podjąć decyzji czy kogoś zwolnić, ale mogę pomóc w tym, jak zwolnić z szacunkiem, zmniejszając emocje po obu stronach i ryzyko spotkania się w sądzie pracy.

Dlaczego jednak managerowie nie zwalniają podwładnych, mimo, że już od dawna zagryzają zęby? Powodów może być wiele:

– nie wiedzą jak poprowadzić tę trudną rozmowę

– boją się przebiegu rozmowy i jej konsekwencji

– nie chcą brać na siebie ciężaru myśli, że zmarnowali komuś życie

– obawiają się spadku morale zespołu

– martwią się, że nie znajdą dobrego zastępstwa

Dlaczego jeszcze? Jak myślisz?

Po co komu te relacje w firmie? Czy nie da się współpracować bez?…

Po co komu te relacje w firmie? Czy nie da się współpracować bez?

Takie pytanie usłyszałam kiedyś od właściciela firmy. I nie, to nie była prowokacja…

Zainspirowana, często zadaję to pytanie uczestnikom moich warsztatów z zakresu współpracy. Tym razem prowokując ich do namysłu. Czy rzeczywiście warto i opłaca się inwestować czas i niemały przecież wysiłek w budowanie relacji, skoro przed każdym z nas piętrzą się cele do osiągnięcia, a czas nieubłaganie depcze po piętach? Przecież nie za relacje nam płacą, a za wyniki.

Nieodmiennie moi uczestnicy wymieniają korzyści z inwestycji w relacje ze współpracownikami. W dzisiejszym świecie łatwiej osiągać cele z pomocą kogoś niż samemu, ponieważ jesteśmy od siebie nawzajem zależni. W atmosferze życzliwości mamy większą satysfakcję i przyjemność z pracy. I to koniec oczywistości.

Mimo dobrych intencji, wpadamy jednak w pułapki. A im większa presja zadań, czasu i emocji, tym rzeczywistość gęściej zastawia na nas wnyki.

Pułapka nr 1

Często zakładamy, że to, co dla nas oczywiste, jest również jasne dla innych, a potem dziwimy się, że nie czytają w myślach, albo dopatrują się „drugiego dna” naszych działań. Zdarzyło Ci się to już? Nie zakładaj, że ktoś wie, do czego zmierzasz. Powiedz to wyraźnie, bądź czytelny.

Pułapka nr 2

Innym razem sami  tworzymy domysły, o co komuś chodzi. „Dlaczego tak powiedziała? Chyba mnie nie lubi albo chce podważyć mój autorytet”. Brzmi znajomo? Nasz mózg traktuje wyroby własne jako obiektywną rzeczywistość. Stąd krótka droga do wzajemnych nieporozumień i pretensji. Zamiast się domyślać – pytaj. Bądź ciekawy.

Jak o kimś myślę – tak go traktuję…

Pułapka nr 3

Jedną z najczęstszych pułapek we współpracy jest jednak oczekiwanie, że wszyscy powinni być tacy jak ja. Podobnie myśleć i reagować, bo to jedyny właściwy sposób, a kto nie z nami, ten przeciw nam. Na poziomie rozumowym nawet przyswajamy informację, że ludzie się różnią i to dobrze, ale gdy w grę wchodzą emocje, ten truizm przestaje być tak oczywisty.

I tak ci z nas, którzy są zdecydowani, dynamiczni i nastawieni na działanie irytują tych, którzy są spokojni, wyważeni i potrzebują czasu do namysłu. I jak zwykle nawzajem J. A ci, którzy kipią energią i entuzjazmem, otaczając się tabunami znajomych i omawiając z każdą napotkaną osobą szczegóły swojego życia są niestrawni dla osób analitycznych, konkretnych i wycofanych. I vice versa.

Nie. Nie namawiam nikogo do zmiany siebie. Stając się inną osobą utracisz swoje dotychczasowe mocne strony, bez gwarancji, że wzmocnisz słabsze.

Zachęcam jedynie do zrozumienia, na czym polegają pułapki, w które wpadamy we współpracy na codzień, jaka wiedza jest potrzebna, aby ich unikać i jakie umiejętności są przydatne, aby z nich możliwie szybko się wydostać.  Aby realnie współpracować, zamiast ze sobą walczyć.

Pierwszy krok to zrozumienie siebie, drugi – zrozumienie innych. Dzięki temu można zadbać o własne potrzeby w relacjach biznesowych, a też dawać innym to, czego oni potrzebują, żeby lepiej pracować. Dzięki temu można unikać nieporozumień, a nawet gdy się pojawią, skutecznie i szybko je wyjaśniać.

Brzmi zachęcająco? Zapraszam na warsztaty z zakresu Budowania relacji biznesowych, tak potrzebnych w dzisiejszym świecie błyskawicznych i nieprzewidywalnych zmian.

Managerowie DMG Mori inwestują w zacieśnianie współpracy

Zakończyliśmy ten rok warsztatami „Budowanie współpracy” dla DMG MORI wspólnie z Zofia Skrzeczyńska. Dziękujemy za Waszą różnorodność, dobrą energię i ciepłą atmosferę. Bardzo doceniamy, że znaleźliście czas na to spotkanie, mimo gorącego okresu na zakończenie roku. Już czekamy na nasze kolejne spotkanie, pozostając do Waszej dyspozycji. hasztag#współpracahasztag#motywacjahasztag#zarządzaniehasztag#kompetencjeprzyszloscihasztag#innowacja

Akademia Menadżera w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

W ostatni weekend po raz pierwszy na Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego w Krakowie w ramach studiów podyplomowych Akademia Menedżera prowadziłam warsztaty „Typy psychologiczne oraz nagradzanie i karanie” czyli jak motywować pracowników w codziennej pracy, nawet w obliczu trudnych sytuacji. Dziękuję za Waszą energię i uśmiech oraz niespożyte siły mimo weekendu. Czekam na kolejne spotkanie w marcu i trzymam kciuki za realizację Waszych celów wdrożeniowych.

hasztag#przywództwohasztag#zarządzaniehasztag#motywacjahasztag#managementhasztag#motivationhasztag#kompetencjeprzyszloscihasztag#innowacja

Liderzy REHAU doskonalą umiejętności managerskie

Kolejna grupa liderów REHAU po warsztatach „Motywujący Szef”, prowadzonych razem z Zofia Skrzeczyńska.

* budowanie zaufania i autorytetu szefa, który wyszedł z zespołu

* świadomość stylów zarządzania, roli i zadań szefa, unikanie pułapek w nowej roli

* delegowanie zadań, zwłaszcza tych niepopularnych, z dbałością o motywację pracownika

* konsekwentne budowanie pożądanych postaw i eliminowanie szkodliwych zachowań

suto podlane dyskusjami o motywowaniu ludzi w codziennej pracy.

Jesteśmy w dyspozycji, jeśli potrzebujecie wsparcia we wdrożeniach zadeklarowanych celów. Do zobaczenia na kolejnym etapie 😃

hasztag#zarządzaniehasztag#przywództwohasztag#motywacjahasztag#managementhasztag#kompetencjeprzyszloscihasztag#innowacja

Zaczynamy cykl managerski dla Rehau

Zaczynamy wraz z Zofia Skrzeczyńska cykl managerski dla REHAU. Warsztaty „Motywujący Szef” w dniach 27-28.11.19, czyli:

* budowanie zaufania, bezpieczeństwa i zaangażowania zespołu

* przekazywanie trudnych decyzji w sposób angażujący pracowników

* wprowadzanie transparentnych zasad działania

* motywowanie pracowników do pożądanych postaw i eliminowanie niepożądanych zachowań.

Dziękujemy Piotr Wisoky, Panu Krzysztofowi Okoń i Pani Ewie Janiszewskiej za zaufanie i zaproszenie do współpracy. Uczestnikom dziękujemy za niespożytą energię, żarliwe dyskusje i zaangażowanie w treningi do ostatnich minut warsztatu. Trzymamy kciuki za wdrożenia i jesteśmy do dyspozycji. Do zobaczenia na kolejnym spotkaniu.

hasztag#przywództwohasztag#zarządzaniehasztag#motywacjahasztag#managementhasztag#motivationhasztag#kompetencjeprzyszloscihasztag#innowacja

MBA Kaizen Excellence na Politechnice Warszawskiej

W ten weekend byłyśmy gośćmi na zjeździe MBA Kaizen Excellence in WCM w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Wraz z Zofia Skrzeczyńska przybliżałyśmy uczestnikom studiów temat roli managera we wdrażaniu Przemysłu 4.0.
Nawet najlepiej przygotowany proces digitalizacji i automatyzacji może rozbić się o brak przygotowania pracowników do wdrażanych zmian.

Rola People Management jest obok technologii, drugim, niezbędnym komponentem do efektywnego wdrażania optymalizacji w przedsiębiorstwach. Dziękujemy Tomasz Haiduk za zaproszenie na zjazd. Uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie w warsztat i ciekawe dyskusje. Powodzenia we wdrożeniach zmian w Waszych organizacjach.

hasztag#przywództwohasztag#zarządzaniehasztag#motywacjahasztag#managementhasztag#motivationhasztag#kompetencjeprzyszlosci

Współpraca wewnętrzna w Siemens

„Współpraca w zespole” dla Siemens wraz z Zofia Skrzeczyńska. To dla mnie naprawdę wspaniałe uczucie, gdy manager, który był u nas na szkoleniu, zamawia warsztaty dla swojego zespołu. Takie potwierdzenie sensu i wartości mojej pracy trenerskiej. Dziękujemy Dorota Litewka (Rudnik) za Twoje zaufanie, a uczestnikom za efektywną współpracę mimo bardzo napiętego programu szkolenia. Trzymamy kciuki za wdrożenia Waszych celów rozwojowych 😃.

hasztag#przywództwohasztag#motywacjahasztag#kompetencjeprzyszloscihasztag#współpraca