W ostatni weekend po raz pierwszy na Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego w Krakowie w ramach studiów podyplomowych Akademia Menedżera prowadziłam warsztaty „Typy psychologiczne oraz nagradzanie i karanie” czyli jak motywować pracowników w codziennej pracy, nawet w obliczu trudnych sytuacji. Dziękuję za Waszą energię i uśmiech oraz niespożyte siły mimo weekendu. Czekam na kolejne spotkanie w marcu i trzymam kciuki za realizację Waszych celów wdrożeniowych.
Zaczynamy wraz z Zofia Skrzeczyńska cykl managerski dla REHAU. Warsztaty „Motywujący Szef” w dniach 27-28.11.19, czyli:
* budowanie zaufania, bezpieczeństwa i zaangażowania zespołu
* przekazywanie trudnych decyzji w sposób angażujący pracowników
* wprowadzanie transparentnych zasad działania
* motywowanie pracowników do pożądanych postaw i eliminowanie niepożądanych zachowań.
Dziękujemy Piotr Wisoky, Panu Krzysztofowi Okoń i Pani Ewie Janiszewskiej za zaufanie i zaproszenie do współpracy. Uczestnikom dziękujemy za niespożytą energię, żarliwe dyskusje i zaangażowanie w treningi do ostatnich minut warsztatu. Trzymamy kciuki za wdrożenia i jesteśmy do dyspozycji. Do zobaczenia na kolejnym spotkaniu.
W ten weekend byłyśmy gośćmi na zjeździe MBA Kaizen Excellence in WCM w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Wraz z Zofia Skrzeczyńska przybliżałyśmy uczestnikom studiów temat roli managera we wdrażaniu Przemysłu 4.0. Nawet najlepiej przygotowany proces digitalizacji i automatyzacji może rozbić się o brak przygotowania pracowników do wdrażanych zmian.
Rola People Management jest obok technologii, drugim, niezbędnym komponentem do efektywnego wdrażania optymalizacji w przedsiębiorstwach. Dziękujemy Tomasz Haiduk za zaproszenie na zjazd. Uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie w warsztat i ciekawe dyskusje. Powodzenia we wdrożeniach zmian w Waszych organizacjach.
„Współpraca w zespole” dla Siemens wraz z Zofia Skrzeczyńska. To dla mnie naprawdę wspaniałe uczucie, gdy manager, który był u nas na szkoleniu, zamawia warsztaty dla swojego zespołu. Takie potwierdzenie sensu i wartości mojej pracy trenerskiej. Dziękujemy Dorota Litewka (Rudnik) za Twoje zaufanie, a uczestnikom za efektywną współpracę mimo bardzo napiętego programu szkolenia. Trzymamy kciuki za wdrożenia Waszych celów rozwojowych 😃.
„Motywujący Szef” był tematem pierwszego warsztatu managerskiego dla Firmy DMG MORI, który prowadziłyśmy wraz z Zofia Skrzeczyńska.
* jak motywować pracowników w codziennych sytuacjach, poprzez jasną komunikację, słuchanie i rozumienie ich potrzeb
* jak komunikując trudne decyzje, zadbać o motywację i zaangażowanie do wdrożenia
* jak motywować podwładnych do prezentowania pożądanych postaw i zaniechania szkodliwych zachowań.
Dziękujemy Marek Osinski za zaufanie, a wszystkim Uczestnikom za Waszą aktywność i zaangażowanie w warsztat. Do rychłego zobaczenia na kolejnych warsztatach 😃.
– Nie uwierzysz –
mówi do mnie uczestniczka kilku moich szkoleń managerskich – z czym przyszedł do mnie ostatnio mój
pracownik. Siedzę od kilku godzin nad budżetem na przyszły rok, a tu jeden z
młodszych stażem pracowników przychodzi i prosi mnie, żebym zwróciła uwagę
koledze, który siedzi przy biurku obok niego, żeby nie siąkał nosem.
Zaniemówiłam…
Często słyszę podobne historie od szefów podczas prowadzonych
przeze mnie szkoleń i coachingów. Wbrew temu, że wszyscy niby wiedzą, co to
jest informacja zwrotna, mało kto ją stosuje we właściwy sposób. Asertywność
nie jest mocną stroną w Polsce, potrzebujemy się jej uczyć.
Jeśli jesteś managerem, zapewne przeczuwasz, że w przypadku
takiej prośby podwładnego, Twoja interwencja u jego kolegi byłaby najmniej
opłacalnym pomysłem. Prawie każdy szef w takiej sytuacji ma odruch zapytać „a powiedziałeś mu o tym?”.
Informacja zwrotna jest w mojej opinii bazową umiejętnością
komunikacyjną, której warto, aby uczyły się dzieci już w szkole podstawowej,
jeśli nie wcześniej. Właściwie stosowana pomaga budować otwartą, nie urażającą
komunikację, zmniejsza skalę nieporozumień, domysłów, że ktoś robi coś
złośliwie. Daje obu stronom szansę na to, aby dogadywać się wprost, a nie
obgadywać za plecami. Tyle tylko, że nie jest to umiejętność odruchowa.
Zatem szefie masz do zrobienia w takiej sytuacji dwie rzeczy:
nauczyć podwładnego właściwej konstrukcji informacji zwrotnej i ośmielić do jej
stosowania. Oczywiście najbardziej efektywne jest modelowanie – kiedy Ty sam
udzielasz zarówno wspierających jak i korygujących informacji zwrotnych,
wówczas komunikat ten staje się naturalnym sposobem porozumiewania się w
zespole.
Jednak czasem to nie wystarczy, warto wówczas:
wyjaśnić pracownikowi, że informacja zwrotna
składa się z Opinii – Faktów – Konsekwencji dla niego, po czym towarzyszyć mu w
zapisaniu sobie zdania, które zamierza wypowiedzieć do swojego kolegi, tak, aby
zapanował nad emocjami i nie szedł „na żywioł”, np. „Nie chcę Cię urazić, jednak kiedy siąkasz nosem, to mam kłopot ze
skupieniem się na mojej pracy”,
pomóc pracownikowi w przetrenowaniu tego
komunikatu, tak, aby skorygować ewentualne punkty „zaczepne” i zwiększyć
przekonanie pracownika, że sam potrafi tę niezręczną sprawę załatwić w sposób
konstruktywny, nie urażając drugiej strony i nie wchodząc w konfrontację.
Podsumowując managerowi opłaca się:
Uczyć podwładnych używania informacji zwrotnej,
tłumacząc i trenując ją z nimi
Zachęcać do przekazywania jej sobie nawzajem
przez członków zespołu bez pośrednictwa szefa
Pytać podwładnych o informację zwrotną na swój
temat, tak, aby móc się rozwijać.
Dlaczego to ostatnie jest również ważne? Żeby uniknąć
sytuacji, która zdarzyła się szefowi, zarządzającemu zespołem od kilkunastu
lat. Podczas warsztatów usłyszał od podwładnych „Szefie,
kiedy mówisz do nas per dziewczynki, czujemy się traktowane niepoważnie”.
Paradoks polega na tym, że przez wiele lat mówił tak w dobrej wierze, chcąc
budować rodzinną atmosferę w zespole.
Czy Ty chciałbyś dostawać informacje zwrotne, jak realnie
postrzegają Cię Twoi pracownicy, co w Twoim działaniu pomaga im angażować się,
a co przeszkadza? Czy ich o to zapytasz?
Kolejny nasz Klient, KUKA inwestuje w umiejętności „Współpraca w zespole”. W dzisiejszym świecie ciągłych zmian, wymagającym ścisłego współdziałania, gdzie odpowiedzialności nie sposób doprecyzować, bez świadomej współpracy trudno efektywnie osiągać cele biznesowe.
* jak opierać współpracę nad faktach, a nie na domysłach
* jak komunikować się w sposób otwarty i ulepszać metody współdziałania
* jak rozumieć i uwzględniać mocne i słabe strony współpracowników, unikając frustracji i zwiększając korzystanie z potencjałów.
„Warsztatowe metody rozwoju kompetencji zespołu – manager w roli mentora i trenera” zgłębialiśmy w weekend ze studentami Studiów Podyplomowych Akademia Menadżera w Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy.
* jak budować środowisko zaufania i bezpieczeństwa w pracy rozwojowej
* jak u podopiecznego zwiększać świadomość wpływu na osiągane cele
* jak warsztatowo doskonalić umiejętności
* jak tworzyć samo uczącą się organizację
A najpiękniejszy moment na warsztatach to chwila, gdy uczestnicy deklarują plan wdrożenia nowych umiejętności. Powodzenia 😃