Informacja zwrotna to przeżytek?

Kilka tygodni temu przeczytałam na LinkedIn artykuł, którego zadaniem było dowieść, że informacja zwrotna jest tworem przestarzałym i bezużytecznym. Będąc trenerem biznesu podczas wielu warsztatów doskonalę umiejętności uczestników w zakresie korzystania z tego narzędzia i płacą mi za to moi Klienci, zatem ochoczo rzuciłam się do lektury.

I jakież było moje zdziwienie… Rzeczywiście, nie może być skutecznym komunikat (nazywany w tym artykule informacją zwrotną), który jest:

– skoncentrowany wyłącznie na krytyce (kto chciałby się rozwijać, jeśli otrzymuje wyłącznie negatywne sygnały?)

– udzielany raz na rok, podczas oceny pracowniczej (kto pamięta po kilku miesiącach co dokładnie zrobił lub powiedział?)

– wyrażany na forum zespołu (kto jest zmotywowany, kiedy publicznie ktoś zwraca mu uwagę, choćby w najlepszej formie?)

Z 20 letniego doświadczenia trenerskiego wiem, że w naszym kraju mamy z informacją zwrotną kłopot. Dlaczego?

Kiedy podwładny lub współpracownik zrobi coś, co nam pomaga, ułatwia, coś pożytecznego, to wydaje się, że szkoda energii i czasu na przekazywanie mu wspierającej informacji zwrotnej. Przecież tak ma być.

Z kolei, gdy ktoś zrobi coś, co nam utrudnia, czegoś brakuje, coś przeszkadza, to albo nie mówimy nic (żeby go nie urazić), albo wyprowadzeni z równowagi mówimy „kilka słów do słuchu” i to zwykle nie jest informacja zwrotna. Najlepszym dowodem jest stwierdzenie „dałem mu informację zwrotną, aż się nogami nakrył”. No cóż. A przecież intencją korygującej informacji zwrotnej jest życzliwa pomoc komuś w rozwoju, nie upuszczenie własnych emocji.

Konstrukcja informacji zwrotnej wydaje się prosta:

  1. Moja opinia („dziękuję, doceniam, podoba mi się lub utrudnia mi, brakuje, przeszkadza…”)
  2. Fakty („kiedy Ty robisz, mówisz, piszesz…”)
  3. Konsekwencje („bo wtedy ja czuję, odbieram to jako, konsekwencją jest dla mnie…”)

Prosta konstrukcja, co nie znaczy łatwa do codziennego stosowania umiejętność. Wszędzie tam, gdzie pojawiają się emocje, aż nas ciągnie, żeby powiedzieć „bo Ty mnie nigdy nie słuchasz” zamiast „kiedy na mnie nie patrzysz, czuję się nie słuchana”.

Dlaczego ta umiejętność jest ważna w biznesie? Ponieważ żadne urządzenie nie może efektywnie działać bez sprzężenia zwrotnego. Trudno jest ludziom, którzy ze sobą współdziałają skutecznie współpracować, kiedy nie wiedzą, co w sobie doceniają, a co im przeszkadza. Dzięki informacji zwrotnej możemy:

– wzmacniać u współpracowników zachowania pożądane i korygować niepożądane,

– unikać nieporozumień, wyjaśniać sytuacje potencjalnie konfliktowe,

– rozwijać siebie i współpracę,

– budować atmosferę otwartości i zaufania, bez obgadywania za plecami i niedomówień.

Według mnie warto jej używać na co dzień. A według Ciebie?

Kompetencja przyszłości – współpraca w Electra M&E Polska

Kolejna grupa pracowników Electra doskonaliła swoje umiejętności w temacie „Współpraca i komunikacja” w dniach 19-20.09.2019.

* jak wzmacniać relacje ze współpracownikami

* jak zrozumieć potrzeby własne i innych i korzystać z różnorodności

* jak doceniać współpracowników i wyrażać konstruktywną krytykę, gdy potrzeba

* jak dogadywać się w spornych kwestiach.

Jesteśmy do Waszej dyspozycji w przyszłości.

hasztag#współpracawzespolehasztag#współpracahasztag#budowaniezespołuhasztag#kompetencjeprzyszłości

Asertywność w roli szefa w Siemens

„Budowanie relacji biznesowych 2” czyli czwarta część Manager S Class dla Siemens w dniach 10-11.09.2019.

* co to w praktyce oznacza być managerem asertywnym

* jak mimo odmowy wykonania nierealnych próśb nie tracić szans na dobrą współpracę

* jak stawiać granice i bronić się przed krytyką współpracowników

* jak prosić w pomoc nie wywierając presji

Dziękujemy Wam za twórczy czas razem i zapraszamy na kolejne etapy 😊

hasztag#asertywnośćmanagerahasztag#współpracahasztag#manageremocjihasztag#budowanierelacjihasztag#zarządzaniehasztag#kompetencjeprzyszłościhasztag#kompetencjemenedżerskie

Współpraca wewnętrzna w zespole

„Współpraca w zespole” była tematem naszego spotkania z pracownikami Siemens w dniach 26-27.08.2019.

* jak budować otwartość w sytuacjach trudnych

* jak doceniać własną osobowość i szanować innych, żeby się lepiej porozumiewać

* jak usprawniać współpracę, wzmacniając zachowania pożądane i korygując niepożądane

* jak szukać rozwiązań w sytuacjach spornych, dbając o satysfakcję obu stron.

Powodzenia we wdrożeniach 😀

hasztag#współpracawzespolehasztag#budowaniezespołuhasztag#kompetencjeprzyszłościhasztag#silnyzespółhasztag#współpraca

Świadome zarządzanie rozwojem zespołu

„Jak prowadzić zespół od bierności do odpowiedzialności” czyli szósty etap cyklu Manager S Class w Siemens w dniach 20-21.08.2019. Doskonaliliśmy umiejętności:

– rozumienia jak dojrzewa zespół i czego potrzebuje od szefa

– zarządzania energią zespołu w każdej fazie wzrostu

– świadomego korzystania z potencjału ról w zespole –

angażowania zespołu nawet gdy panuje w nim bierność i narzekanie.

Dziękujemy za Wasze aktywne uczestnictwo i życzymy powodzenia we wdrożeniach 😃

hasztag#zarządzaniehasztag#rozwójzespołuhasztag#kompetencjemenedżerskiehasztag#budowaniezespołuhasztag#współpracawzespolehasztag#rolalidera

Asertywność wspierająca współpracę

„Współpraca w obliczu emocji” jest drugim etapem projektu Specjalista S Class, który prowadzimy dla Siemens od 2 lat. W dniach 9-10.07.2019 kolejna grupa pracowników doskonaliła kompetencje z zakresu asertywności, czyli:

* jak odmawiając spełnienia nierealnych oczekiwań współpracownika nie pozostawić go bez pomocy

* jak chronić siebie przed destrukcyjnymi zachowaniami innych osób, nie eskalując emocji

* jak radzić sobie z ogólną krytyką poszukując informacji zwrotnej

* jak prosząc o pomoc nie wywierać presji, ale szukać sojusznika

Dziękujemy za Wasze zaangażowanie i aktywność – jesteśmy dla Was 😊

Manager S Class w Siemens

Kolejna grupa managerów Siemens doskonaliła swoje umiejętności w zakresie „Budowanie relacji biznesowych 1” w dniach 18-19.06.2019. Projekt Manager S Class, prowadzony przez nas od 2015 roku daje uczestnikom wzmocnienie kompetencji skutecznego przywództwa i współpracy a nam wiele satysfakcji 😊. Powodzenia we wdrożeniach umiejętności 👍.

Trudne sytuacje podczas prezentacji

„Angażujące prezentacje” z uwzględnieniem trudnych sytuacji trenowaliśmy z pracownikami KUKA w dniu 13.06.19.

* jak radzić sobie z trudnymi pytaniami uczestników

* jak reagować na głośne rozmowy i odbieranie telefonów podczas prezentacji

* jak wybrnąć z sytuacji, kiedy technikalia zawodzą

Dziękujemy za przyjemność pracy warsztatowej z Wami 😊

Współpracująca Electra

„Współpraca i komunikacja” jako kompetencje przyszłości doskonaliliśmy z pracownikami Electra M&E Polska w dniach 6-7.06.2019.

* jak dbać o zaufanie w sytuacjach emocjonalnych

* jak nabrać dystansu do niezrozumiałych zachowań współpracowników i zacząć je doceniać

* jak znajdować w sytuacjach spornych rozwiązania, które zadowolą obie strony

Powodzenia 😀